Hitta den maten som passar dig och låt första tuggan räknas! Ladda ned vår app!
1.1.Teknisk leverantör: Speedoy AB med organisationsnummer 559122–6906 (härefter kallad "Speedoy" och refererad till som "vi", "oss", "vår", "våra") tillhandahåller mjukvara för hemsidor och mobilapplikationer (IOS och Android) genom vilken kunder kan beställa måltider, dryck, livsmedel och andra produkter (nedan kallad "Beställningsplattform"), som tillagas, förbereds, paketeras och tillhandahålls av restaurang(er) eller butik(er) som marknadsförs i vår Beställningsplattform (nedan kallade ”Partners” och var för sig som "Partner").
1.2.Avtalsparter: Dessa allmänna villkor (härefter kallat "Villkoren") gäller mellan Speedoy och den person som använder vår Beställningsplattform (härefter kallad "Kund" och refererad till som "du", "dig"). Kunden och Speedoy refereras gemensamt till som "Parterna" och var för sig som "Part".
1.3.Speedoy-konto: Du kan registrera ett Speedoy-konto i vår Beställningsplattform, som är ett personbundet användarkonto. För att logga in i vår Beställningsplattform och genomföra en beställning av de Produkter som finns tillgängliga i vår Beställningsplattform, måste du logga in i vår Beställningsplattform med ditt Speedoy-konto. Du kan även logga in i andra beställningsplattformar som Speedoy tillhandahåller, genom ditt Speedoy-konto. Uppgifter som finns registrerade i Speedoy-konton blir inte delade till anslutna Partners eller andra obehöriga personer.
1.4. Produkter: Produkterna som kan beställas genom vår Beställningsplattform tillhandahålls och/eller förbereds av Partner som är ansluten till vår Beställningsplattform.
1.5.Åldersgräns: Du måste vara minst 18 år för att kunna ingå detta juridiskt bindande avtal med oss. När du skapar ett Speedoy-konto, använder vår Beställningsplattform eller genomför en beställning genom vår Beställningsplattform, intygar du att i) du är minst 18 år gammal, ii) du har rätt att ingå detta avtal med oss och iii) att avtalet blir juridiskt bindande mellan oss.
1.6. Elektronisk kommunikation: Genom att godkänna dessa Villkor, ger du oss rätten att kontakta dig genom e-post och att vi skickar orderbekräftelse i elektronisk form till den e-postadress som du har angivit i samband med din beställning eller som du har registrerat i ditt Speedoy-konto. Genom att du registrerar ditt mobilnummer i vår Beställningsplattform, ger du oss ditt samtycke till att vi får skicka sms till dig med information om din beställning samt marknadsföring av våra tjänster. Du har rätt att när som helst återkalla ett lämnat samtycke och då ska vi upphöra med behandlingen.
1.7.Godkännande av Villkoren: Genom att du registrerar ett Speedoy-konto och/eller använder vår Beställningsplattform och/eller genomför en beställning via vår Beställningsplattform, bekräftar du att du har läst och godkänt Villkoren i sin helhet samt åtar dig skyldighet att följa dem. Om du inte godkänner dessa Villkor ska du inte använda vår Beställningsplattform. Dessa Villkor utgör en fullständig reglering mellan Speedoy och dig avseende samtliga frågor som berörs av Villkoren. Om du har frågor eller funderingar gällande Villkoren, är du välkommen att kontakta Speedoys kundtjänst.
Företag : Speedoy AB.
Organisationsnummer: 559122–6906.
Momsregistreringsnummer: SE559122690601.
E-postadress (kundtjänst): kundtjanst@speedoy.se.
3.1.Partner: Restaurang och/eller Butik som är ansluten till vår Beställningsplattform eller budfirma som levererar de beställda Produkterna till Kunden.
3.2.Produkter: Produkter som Partner tillhandahåller och som kan beställas genom vår Beställningsplattform.
3.3.Kund: Privatperson eller företagskund som beställer Produkter via vår Beställningsplattform.
3.4.GDPR: Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 av den 27 april 2016 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG (allmän dataskyddsförordning).
3.5.Samtliga referenser i denna Integritetspolicy till begreppen "personuppgifter", "behandling" (av personuppgifter), "registrerade", "personuppgiftsbiträde", "personuppgiftsincident", "tillsynsmyndighet" och eventuella andra odefinierade termer som framgår i dessa Villkor ska ha samma mening och innebörd som framgår av definitionslistan i artikel 4 i GDPR.
3.6.SCC: Standardavtalsklausuler för överföring av personuppgifter till registerförare etablerade i tredjeland i enlighet med Europaparlamentets och rådets direktiv 95/46/EG. Kommissionens beslut av den 5 februari 2010.
4.1.Dina uppgifter: Du ansvarar ensamt för att du registrerar dina korrekta uppgifter i samband med registrering av ditt Speedoy-konto. Detta inkluderar även korrekt registrering av dina kontaktuppgifter, adressuppgifter m.m.
4.2.Inloggningsuppgifter: Du kan använda dina inloggningsuppgifter för att logga in i vår Beställningsplattform samt i andra beställningsplattformar som tillhandahålls av oss. Du ansvarar för hanteringen av dina inloggningsuppgifter till ditt Speedoy-konto och ska behandla dem med fullständig sekretess. Det är inte tillåtet att låta någon annan använda ditt Speedoy-konto. Vi har rätt att betrakta all aktivitet som sker genom ditt Speedoy-konto som behörig aktivitet utförd av dig. Om du upptäcker obehörigt intrång i ditt Speedoy-konto, ska du omedelbart meddela oss om det och Speedoy förbehåller sig rätten att stänga av ditt Speedoy-konto, eller radera det, utan att meddela dig om det i förväg.
4.3.Avsluta Speedoy-konto: Du har rätt att när som helst avsluta ditt Speedoy-konto genom vår Beställningsplattform. Uppgifter tillhörande ditt Speedoy-konto blir raderade permanent från våra backup-system inom trettio (30) dagar, efter att Speedoy-kontot blivit raderat.
5.1.Innehåll i livsmedelsprodukter: Du ansvarar ensamt för att läsa innehållsförteckningen i färdigförpackade livsmedel som ingår i din beställning, innan du förtär produkten. Vi reserverar oss för eventuella inkorrekta eller inkompletta innehållsförteckningar som är publicerade på vår Beställningsplattform samt för eventuella motstridiga uppgifter mellan innehållet i en innehållsförteckning som är publicerad i vår Beställningsplattform och sådan innehållsförteckning som förekommer på livsmedelsförpackningen. Vi ansvarar inte för innehållsförteckningarna.
5.2.Innehåll i måltider: De måltider som du kan beställa genom Vår Beställningsplattform, blir tillagade, förberedda, paketerade och tillhandahållna av Partner. Det är Partnern som ansvarar för den information om måltidens ingredienser som finns publicerad i vår Beställningsplattform. Vi reserverar oss för att informationen inte alltid är uppdaterad och att en Partner kan byta ut eller tillägga ingredienser eller råvaror som ingår i måltiden, utan att vi känner till det.
5.3.Frågor om Produkter: Om du har frågor om innehållet i Produkter, allergener, ingredienser, råvarorna, innehållsförteckningen eller annat anknutet till måltider eller färdigförpackad livsmedelsprodukt, ska du kontakta Partnern alternativt tillverkaren av livsmedlet ifråga. Du finner kontaktuppgifter till Partnern i vår Beställningsplattform.
5.4.Hantering av måltider: Vi eller anlitade bud hanterar aldrig den färdiga måltiden, råvarorna som ingår i måltiden eller övriga Produkter som är inkluderade i beställningen.
5.5.Förtäring av måltider: Måltiderna bör förtäras omedelbart efter leverans, såvida inte annat särskilt framgår vid beställningen. Vi kan inte hållas ansvariga för måltidens kvalitet eller förändringar av kvalitén om måltiden förtärs senare.
5.6.Lämplighet: Du ansvarar ensamt för att se till att de Produkter du beställer är lämpliga för det specifika syfte som du avser att använda Produkterna för. Vi kan inte hållas ansvarig för Produkternas lämplighet eller liknande.
6.1.Beställningar: Beställningar ska ske via beställningsfunktionen i vår Beställningsplattform. Vi tar inte emot beställningar via vår kundtjänst, e-post eller liknande. När du har gjort en beställning via vår Beställningsplattform, kommer vi att meddela dig via e-post när beställningsinformationen har mottagits av Partnern och den beräknade leveranstiden framgår i vår Beställningsplattform.
6.2.Restauranger: När du köper Produkter via vår Beställningsplattform som tillhandahålls och bereds av en Restaurang, ingår du ett avtal direkt med Speedoy i egenskap av säljare av Produkterna och du godkänner dessa Villkor.
6.3.Butiker: Om du beställer Produkter från Butiker genom vår Beställningsplattform, ingår du ett avtal direkt med Butiken som säljare av Produkterna och i samband med beställningen godkänner du dessa Villkor samt Butikens eventuella egna villkor som gäller för försäljningen.
6.4.Registrerade uppgifter: Du ansvarar ensamt för att registrera fullständiga och korrekta uppgifter i samband med din beställning.
6.5.Bindande avtal: När du skickar iväg en beställning genom att klicka på ”BESTÄLL” i vår Beställningsplattform år Beställningsplattform, åtar du dig en skyldighet att betala för beställningen. Ett bindande köpeavtal har ingåtts, när vi har skickat en orderbekräftelse till dig.
6.6.Reservationer: Partner och vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning av Produkter vid beställningstillfället. Vi reserverar oss även för att vi eller Partner av annat skäl är förhindrade att genomföra leverans av beställningen. I sådana fall kommer beställningen att bli helt eller delvis avbruten, och du kommer att få återbetalt för motsvarande erlagda belopp.
6.7.Betalning: Du ska betala för beställningen direkt till Speedoy, inklusive kostnader för eventuell leverans av de beställda Produkterna. Betalning ska ske genom den betalningslösning som erbjuds i vår Beställningsplattform i samband med beställningen. Betalning för beställningen ska inte ske till Partnern eller till det bud som levererar beställningen till dig, om det inte uttryckligen framgår i vår Beställningsplattform att betalning kan ske direkt till Partnern.
6.8.Kvitto: Du kommer att få ett kvitto på ditt köp i samband med leveransen av Produkterna.
6.9.Avbokning: Vi har rätt att avboka en leverans eller tillhandahållandet av produkter som ingår i beställningen om du har angett felaktiga eller bristfälliga uppgifter i samband med beställningen, som lett till att restaurangen inte har kunnat fullgöra beställningen.
7.1.Leveranssätt: I samband med att du genomför din beställning av Produkter, ska du välja ett av de leveranssätt som finns tillgängliga via vår Beställningsplattform. De Produkter som ingår i din beställning kommer att bli levererade till den adress som du anger i samband med beställningen. Leverans kan bli utförd av oss, våra anlitade budfirmor eller av Partnern, under förutsättning att du inte väljer att hämta upp beställningen själv ("Hämtning").
7.2.Hämtning: Om du väljer att själv hämta upp din beställning hos Partnern, ska det ske inom den tid som framgår vid beställningstillfället i vår Beställningsplattform. Partnern har rätt att kräva att du uppvisar din giltiga legitimation och identifierar dig för att hämta beställningen. Om du inte hämtar beställningen inom en rimlig tidsperiod räknat från den tid som vid beställningstillfället i vår Beställningsplattform, kan du bli debiterad fullt pris för beställningen eller andra utgifter och kostnader som har uppstått för Speedoy och/eller Partnern på grund av den uteblivna hämtningen.
7.3.Leveranstjänst: När Partnern har färdigställt beställningen kommer leveransen att ske omgående därefter och du godkänner härmed att du förverkar lagstadgad ångerrätt avseende leveranstjänsten och att leveranstjänsten inte kan bli återbetald.
7.4.Tillgänglighet: Du ansvarar för att vara tillgänglig på den tid och plats som du angivit att leveransen ska ske till, samt att ta emot och besvara meddelanden eller samtal på det telefonnummer som du har angivit i samband med beställningen eller registrerat i ditt Speedoy-konto.
7.5.Legitimationskrav: Om beställningen inkluderar Produkter med legitimationskrav eller liknande, har vi och/eller Partnern rätt att kräva att den person som gjort beställningen ska ta emot beställningen, samt uppvisa sin legitimation.
7.6.Utebliven leverans: Om leveransen uteblir på grund av att a) Partner, vi eller budet inte har kunnat nå dig, b) mottagaren av leveransen inte legitimerar sig i fall där det krävs eller c) om mottagaren av beställningen av andra skäl inte uppfyller reglerna för att ta emot leveransen, kan beställningen och leveransen avbrytas. I sådana fall tar vi ut 200 SEK i avgift (eller hela ordervärdet om det är mindre än avgiften) för att täcka de utgifter och kostnader som uppstått på grund av sådant avbrytande. Avgiften tas ut genom att minska den summa som återbetalas till dig på grund av den uteblivna leveransen. Beloppet som ska bli återbetalt till dig kan därutöver även bli minskat med ett belopp som motsvarar värdet på de Produkter som Partnern eller vi inte kan sälja.
7.7.Riskövergång: När din beställning har blivit avlämnad till dig/levererad till den angivna leveransadressen, övergår risken för förlust av skada på Produkten på dig. Vi eller Partner ansvarar inte för skada på produkt eller förlust som sker efter att risken har övergått på dig. Det är ditt ansvar att ta emot Produkterna på den leveransadress som du har angivit i beställningen. Du har inte rätt till någon form av återbetalning eller annan ersättning om du inte hämtar upp Produkten eller tar emot den vid leverans.
8.1.Priser: Samtliga priser för Produkterna anges i svenska kronor (SEK) inklusive mervärdesskatt. De aktuella priserna för Produkterna samt leverans av Produkterna anges vid beställningstillfället i vår Beställningsplattform.
8.2.Prisändringar: Vi har rätt att när som helst ändra priserna, information och innehåll som förekommer i vår Beställningsplattform och sådana ändringar gäller för beställningar som sker efter att ändringarna har blivit publicerade i vår Beställningsplattform.
8.3.Minsta ordervärde: Om en beställning från en Partner kräver ett minsta ordervärde, kommer det att framgå i anslutning till din varukorg, innan en beställning slutförs. Om du inte uppnår det minsta ordervärdet, kommer du att bli debiterad för mellanskillnaden mellan de beställda Produkterna och det minsta ordervärdet som gäller för beställningen. Beloppet som utgör mellanskillnaden kan bli avdragen från eventuellt belopp som återbetalas vid retur. Vi har även rätt att debitera en serviceavgift på 5 kr.
8.4.Prissättning: Vi kan besluta om Partnerns prissättning för Produkter på vår Beställningsplattform, som är annorlunda än den prissättning som Partnern har via sina egna försäljningskanaler.
8.5.Betalning: Betalning för Produkterna ska ske via vår Beställningsplattform genom den betalningslösning som finns tillgänglig i vår Beställningsplattform vid beställningstillfället. När beställningen avser Produkter från Butiker, kommer Speedoy att vidarebefordra betalningen till Butiken. Genom att genomföra köp med ett bank-/kreditkort, intygar du att du är innehavaren av betalkortet som används.
8.6.Kampanjer: Vi eller Partnern kan erbjuda olika kampanjer till kunder och kampanjer gäller enbart under en begränsad tid, som framgår i samband med kampanjen och eventuella särskilda kampanjvillkor. Rabatter som anges i samband med en kampanj, exempelvis kampanjkoder, kan enbart användas en (1) gång per registrerad användare och enbart inom kampanjens giltighetstid. Kampanjkoder måste registreras innan beställningen blir slutförd, för att göras gällande i beställningen. Kampanjer kan avslutas utan att meddela det i förväg.
8.7.Presentkort m.m.: Presentkort, tillgodokvitto, vouchers eller liknande ("Voucher") som innehåller ett bestämt beloppsvärde och som vi eller Partner har utfärdat, kan användas vid köp och betalning genom vår Beställningsplattform under den giltighetstid som anges på Vouchern. En Voucher kan inte lösas in mot kontanter och kommer att anses vara förbrukad i sin helhet vid användning, oavsett om det totala tillgängliga beloppet blir förbrukat eller inte. Vouchers måste registreras före beställningens slutförande, för att göras gällande i beställningen. Belopp i Vouchers som inte blivit utnyttjade inom giltighetstiden, kommer att inaktiveras och kan därmed inte längre användas som betalningsmedel, och sådant outnyttjat kvarvarande beloppsvärde kommer inte att återaktiveras eller återbetalas.
9.1.Det är inte tillåtet att använda Speedoys firma eller varumärke i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att använda de tjänster och beställningsplattformar vi tillhandahåller.
10.1.Vi behandlar personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning 2016/697 ("GDPR"). Mer information om vår behandling av personuppgifter finns att läsa i vår integritetspolicy: LÄNK.
Du har rätt att kontakta Partnern om du skulle upptäcka något fel i en Produkt som har blivit levererad till dig. Om du och Partnern inte kommer överens om en lösning, kan du kontakta Speedoys kundtjänst. Vi kommer då att granska ärendet och försöka finna en lösning, så snart vi kan efter att vi har tagit emot din reklamation. Vi kommer att hantera reklamationsärendet i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi har rätt att ensamt besluta om den lösning som vi finner är lämpligast i varje enskilt fall. Du informeras härmed om att det är Partnern som är ansvarig för att hantera fel, reklamationsärenden samt garantiärenden och därför kan vi hänvisa dig att hantera ärendet direkt med berörd Partner.
12.1. Konsumenter har enligt huvudregeln i lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler ("Distansavtalslagen") rätt till 14 dagar ångerrätt ("Ångerfrist"). Ångerfristen börjar att löpa från den dag du har mottagit Produkten. Ångerrätten gäller dock inte vid köp av livsmedel, måltider eller andra produkter med kort hållbarhet, produkter som snabbt kan försämras eller bli för gamla, produkter som till sin natur inte kan returneras eller produkter som i övriga fall enligt Distansavtalslagen uttryckligen är undantagna från ångerrätt.
12.2.I de fall en Produkt omfattas av ångerrätt i enlighet med Distansavtalslagen, ska Produkten returneras i väsentligen oförändrat skick, med originalförpackning, att ingen försegling har blivit bruten, för att ångerrätten ska gälla. Mer information om ångerrätt och undantagen från ångerrätt finns att läsa i Konsumentverkets hemsida eller i Distansavtalslagen.
12.3.Om du vill åberopa ångerrätt, ska du skriftligen informera oss om det inom ångerfristen, genom att skicka ett e-postmeddelande till kundtjanst@speedoy.se. Meddelandet måste innehålla information om beställningen, bland annat ditt namn samt ordernummer/fakturanummer. Du kan även använda den ångerblankett som finns att ladda ner via vår Beställningsplattform under fliken "Ånger-/Reklamationsblankett" och skicka den ifyllda blanketten till oss eller Partnern via e-post eller per post.
12.4.Du ska skicka tillbaka Produkterna till Partnern inom 14 dagar från den dag du meddelat Speedoy eller Partnern att du vill utnyttja ångerrätten. Du ansvarar för att betala returfrakten och för Produktens skick fram till dess att den når fram till Partnern. Du kan hitta information om Partnerns adress och kontaktuppgifter på ditt kvitto eller genom att kontakta vår kundtjänst. Du informeras härmed om att Partnern kan kräva att returen sker till det specifika affärsstället som Produkten blev levererad ifrån.
12.5.När du returnerar en Produkt, ska Produkten returneras i eventuell originalförpackning, med etiketter, i gott skick och väl emballerad. Produkten ska förpackas på ett lämpligt sätt med beaktande av Produktens art och transportsätt, för att skydda Produkten från eventuella transportskador. Du ska även returnera samtliga tillbehör och delas som medföljer Produkten i returen. Om du har använt eller hanterat Produkten i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att fastställa Produktens funktion eller egenskaper, och det lett till en värdeminskning, har Speedoy rätt att debitera dig för värdeminskningen upp till Produktens fulla värde.
12.6.Om en retur blir godkänd, kommer Speedoy eller Partnern att återbetala dig det belopp du har betalat för Produkten med avdrag för eventuell värdeminskning i enlighet med klausul 12.5 ovan. Om en Partner är säljare för Produkterna som returen avser, är det Partnern som ansvarar för hanteringen och godkännande eller nekande av returen.
12.7.Återbetalning vid godkänd retur sker på samma sätt som betalningen, om inte annat särskilt avtalas. Speedoy återbetalar inte avgifter som avser service, rabattkoder, leverans eller kostnad för minsta ordervärde.
12.8.Om du inte har meddelat Speedoy att du vill påkalla ångerrätten innan ett leveransförsök sker, och leveransen av beställningen inte har kunnat utföras och beställningen returneras till Partnern, har Speedoy rätt att debitera dig i enlighet med klausul 7.6 ovan, eftersom beställningen kommer att avbrytas.
13.1.Du är varmt välkommen att kontakta vår kundtjänst, om du har några frågor eller funderingar avseende vår Beställningsplattform, beställningar eller liknande, via följande e-post: kundtjanst@speedoy.se. Information om kundtjänstens öppettider hittar du på webbplatsen www.speedoy.se.
14.1. Support: vår Beställningsplattform uppdateras löpande och vi ansvarar för teknisk support av vår Beställningsplattform, såsom att korrigera anmälda fel eller tekniska problem. Vi garanterar inte att vår Beställningsplattform kommer att vara fri från diverse störningar eller andra tekniska komplikationer. Vi strävar efter att vår Beställningsplattform ska vara tillgänglig för användning dygnet runt under årets alla dagar.
14.2.Avhjälpande: Det kan förekomma tekniska komplikationer och störningar och vi förbehåller oss rätten att stänga av tillgången till vår Beställningsplattform för underhåll, för att skydda Vår Beställningsplattform från obehöriga angrepp eller för att vidta andra åtgärder som är påkallade av tekniska, drifts- eller säkerhetsmässiga skäl. ska, efter bästa förmåga och inom skälig tid, försöka avhjälpa eventuella fel eller brister, om det är möjligt. Vi behöver inte meddela dig när sådana avbrott kan komma att äga rum. Bristande tillgång till vår Beställningsplattform på grund av avbrott, fel eller liknande ger inte rätt till ersättning, avdrag, återbetalning, skadestånd eller annan kompensation.
14.3.Underleverantörer: Vi har rätt att anlita underleverantörer för att fullgöra våra avtalsenliga och rättsliga förpliktelser samt för att tillhandahålla vår Beställningsplattform. Exempelvis anlitar vi följande underleverantörer: serverleverantör, hostingleverantör, mailleverantör, leverantör av affärssystem, webbutvecklare m.fl. Vi kan i vissa fall behöva lämna ut personuppgifter till tredje part, för att fullgöra våra förpliktelser enligt avtal, lag, krav från myndigheter, för att tillvarata våra rättsliga intressen eller för att upptäcka och förebygga tekniska- eller säkerhetsproblem. Du godkänner härmed att vi anlitar underleverantörer för att uppfylla ovan angivna ändamål. Mer information om vår behandling av personuppgifter finns att läsa i vår integritetspolicy: LÄNK.
15.1.Avtalsbrott m.m.: Om du bryter mot våra Villkor, begår brott genom vår Beställningsplattform eller på annat sätt missbrukar våra tjänster, har vi rätt att säga upp detta avtal med omedelbar verkan och stänga av ditt Speedoy-konto. Vi kommer att meddela dig via e-post, om vi stänger av ditt Speedoy-konto i enlighet med denna bestämmelse. Du är skyldig att ersätta oss för all direkt och indirekt skada och förlust som vi orsakas på grund av ditt avtalsbrott.
16.1. Inga garantier: Vi lämnar inga som helst garantier utöver vad som framgår i dessa Villkor, varken uttryckliga eller underförstådda, avseende vår Beställningsplattform, tjänster eller Produkter som kan beställas genom vår Beställningsplattform, råvaror, ingredienser, Partners eller annan information som tillhandahålls av oss eller genom vår Beställningsplattform. Vi lämnar inte heller några som helst garantier avseende vår Beställningsplattforms säkerhet, tillgänglighet, funktion, användbarhet eller liknande. Du använder Vår Beställningsplattform och beställer de tjänster/produkter som förmedlas via vår Beställningsplattform på egen risk och av fri vilja.
16.2. Andras ageranden: Vi ansvarar inte på något sätt för våra Partners ageranden, exempelvis Restauranger, Butiker, budfirmor eller deras personal osv. Vi ansvarar inte heller för andra användares eller tredje parts brottsliga gärningar som begås genom användning av vår Beställningsplattform eller våra övriga tjänster, exempelvis men inte uteslutande, förtal, hot, dataintrång, kränkning, olagligt eller olämpligt innehåll eller övrigt brottsligt agerande.
16.3.Befrielsegrund: Vi har rätt att avboka en leverans om du har angett felaktiga eller bristande uppgifter och det har resulterat i att leveransen inte har kunnat fullbordas av Partnern/bud, eller om vårt fullgörande av viss skyldighet omöjliggörs eller försvåras på grund av force majeure-liknande händelser, såsom exempelvis men inte enbart: epidemi, pandemi (inklusive Covid-19), myndighetsbeslut, arbetskonflikt, åsknedslag, eldsvåda, krig, attentat, mobilisering, olyckshändelse eller annan omständighet som försvårar och försämrar förutsättningarna för att en leverans ska kunna genomföras. Vi ska meddela dig om din leverans kan komma att bli försenad eller om den uteblir i sin helhet, utan onödigt dröjsmål. I de fall någon av ovan nämnda befrielsegrunder föreligger, innebär det att vi är befriade från våra avtalsenliga åtaganden och inte blir skadeståndsskyldiga gentemot dig.
16.4.Friskrivning: Vi friskriver oss härmed, i den utsträckning det är tillämpligt enligt vid var tid tillämplig lagstiftning, från allt ansvar för samtliga direkta och/eller indirekta skador samt förluster som orsakas dig eller tredje man genom användning av vår Beställningsplattform eller de förmedlade tjänsterna/produkterna, om skadan orsakats på grund av omständighet utanför vår kontroll och inte beror på skada som vi har orsakat dig genom grov oaktsamhet eller uppsåtligen. Denna friskrivning begränsar dock inte vårt ansvar gentemot konsumenter i större utsträckning än vad som är tillåtet enligt tillämplig konsumentskyddslagstiftning.
17.1. Villkorsändringar: De vid var tid aktuella Villkoren framgår i vår Beställningsplattform. Vi har rätt att när som helst uppdatera dessa Villkor och uppdaterade Villkor gäller för beställningar som sker efter att de nya villkoren har blivit publicerade i vår Beställningsplattform. Du har ett eget ansvar över att läsa Villkoren före genomförandet av varje enskild beställning.
17.2.Vår Beställningsplattform: Vi har rätt att när som helst, fritt ändra vår Beställningsplattforms design, layout, innehåll, funktioner och liknande, utan att meddela det i förväg. Detta gäller även om sådana ändringar innebär ändrad användarupplevelse.
17.3. Tjänster: Vi har rätt att när som helst erbjuda tilläggstjänster, nya tjänster, förändra utbudet av våra tjänster och rätt att upphöra med tillhandahållandet av våra tjänster.
18.1.Felskrivningar: Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar som kan förekomma i vår Beställningsplattform och har rätt att åtgärda upptäckta fel utan föregående meddelande om det.
18.2. Bilder i vår Beställningsplattform: Bilder som förekommer i vår Beställningsplattform har ett illustrativt syfte. Du informeras härmed om att färger, former och nyanser i bilder kan skilja sig från verkligheten.
18.3. Ogiltig bestämmelse: Om någon bestämmelse i dessa Villkor skulle anses vara ogiltig eller inte verkställbar av allmän domstol eller skiljedom, ska sådan bestämmelse ersättas med en ny bestämmelse som har formulerats i ljuset av och syftet med den ogiltiga bestämmelsen. Resterande bestämmelser ska vara fortsatt giltiga och inte påverkas av en eventuell ogiltig bestämmelse.
19.1. Tillämplig lag: Dessa Villkor lyder under svensk lag och ska tolkas i enlighet med svensk rätt.
19.2.Alternativ tvistelösningsmetod: Tvister som uppstår mellan dig och Speedoy ska i första hand försöka lösas genom Allmänna reklamationsnämnden (ARN) som erbjuder alternativ tvistlösning vid konsumenttvister (mer information finns att läsa via www.arn.se). Du har också rätt att lämna klagomål online genom EU-kommissionens digitala plattform för medling i tvister via följande länk: http://ec.europa.eu/consumers/odr. Om vi inte kan lösa tvisten genom dessa alternativa tvistelösningsmetoder, kan tvisten avgöras genom allmän domstol i Stockholm.